Hyviä neuvoja terveyden ylläpitämiseksi liikunnalla

Terveys ja liikunta kuuluvat kiistattomasti yhteen. Tämän tietää nykyään jokainen. Liikunnan terveyshyödyistä puhutaan jo ala-asteella ja jokainen suomalainen varmasti ymmärtää, että hyvä fyysinen kunto ja terveys ovat tiukasti yhteydessä toisiinsa. Vaikka terveys ja liikunta ovatkin kaikille tuttu sanapari, etenkin moni aikuinen liikkuu aivan liian vähän. Yhä useampi viettää työpäivänsä toimistossa istuen, ja istuminen jatkuu vielä illallakin sohvalla television äärellä tai autossa kuljettamassa lapsia harrastuksiin. Lasten liikkumisesta puhutaan paljon, mikä on toki hyvä asia. Kuitenkin yhä useampi aikuinen vähät välittää omasta liikkumisestaan tai kunnostaan. Liikkumatonta uhkaavat kuitenkin monet sairaudet ja ennenaikaisen vanhenemisen riski. Nämä kannattaa jokaisen aikuisen tiedostaa, kun pohtii omia valintojaan. Hyvä puoli asiassa on toki se, että liikunnan harrastamisen voi aloittaa koska tahansa. Ikinä ei ole liian myöhäistä parantaa omaa terveyttä.

Miten aloittaa liikunnan harrastaminen?

Koska terveys ja liikunta ovat niin vahvasti toisiinsa yhteydessä, kannattaa liikuntaa harrastaa mielellään jopa useita kertoja viikossa. liikuntalääketieteen suositusten mukaan liikunta kannattaa kuitenkin aloittaa varovasti. Jos et ole aiemmin juuri liikuntaa harrastanut, kävelylenkki kahdesta kolmeen kertaan viikossa on aivan riittävä panostus. Kun kehosi on tottunut tähän liikuntamäärään, voit lisätä liikunnan tehoa ja kestoa omien tavoitteidesi mukaan. Kävelylenkki pari kertaa viikossa riittää kuitenkin pitämään aivot virkeinä ja nuorekkaina. Terveys ja liikunta kuuluvat yhteen lähes aina, mutta jos tottumaton liikkuja aloittaa rankan treenaamisen yhtäkkiä, loukkaantumisriski kasvaa varsin suureksi. Aloittelevan himoliikkujan riesana ovat esimerkiksi venähdykset, kipeytyneet lihakset, revähdykset ja pahimmassa tapauksessa jopa ylikunto. Maltti on siis valttia liikunnan aloittamisessa! Liikuntainnostus vie helposti mukanaan, mutta erilaiset kivut ja kolotukset vievät helposti motivaation kaikesta urheilusta. Pidä siis pää kylmänä ja lähde maltilla nauttimaan liikunnan mukanaan tuomista iloista.

Terveys ja liikunta ovat asioita, joista jokaisen suomalaisen tulisi huolehtia. Mikä tahansa liikunta on hyväksi, ja paras tapa ottaa liikunta osaksi arkea on löytää laji, jonka harrastamisesta todella nauttii. Moni kuvittelee, että uutta harrastusta ei enää aikuisena voi aloittaa, mutta tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Erilaisia harrastuskursseja järjestetään paljon myös aikuisille aina taitoluistelusta uintiin ja jopa telinevoimisteluun asti. Vain taivas on siis rajana, kun lähdet etsimään itsellesi uutta liikuntaharrastusta. Toki perinteiset lajit, kuten juoksu, hiihto, uinti ja kuntosali ovat nekin todella hyviä ja edullisia vaihtoehtoja. Lähde rohkeasti testailemaan uusia ja erikoisiakin lajeja. Se on ainoa tapa löytää laji, jonka parissa todella viihdyt.

Muista huoltaa kehoasi

Terveys ja liikunta kulkevat käsi kädessä, mutta kuntoliikkujankin on kiinnitettävä huomiota oman kehonsa hoitamiseen ja kuunteluun. Kuten jo aiemmin sanottu, ei kannata lähteä hosumaan liikunnan aloittamisen kanssa. Aloittamalla rauhallisesti vältät yleisimmät sudenkuopat, kuten lihasten yltiöpäisen kipeytymisen. Toinen kulmakivi turvalliseen ja ennen kaikkea terveelliseen liikuntaan on tietysti lepo. Kun aloitat treenaamisen, on hyvä muistaa, että kunto kasvaa levossa. Pidä siis vähintään kaksi vapaapäivää liikunnasta joka viikko. Myös hyvä uni auttaa parantamaan fyysistä kuntoa. Lisäksi päivittäinen venyttely kannattaa ottaa tavaksi, etenkin jos harrastat paljon liikuntaa. Vähintään suurimmat lihasryhmät kannattaa käydä läpi venytellen aina liikuntasuorituksen jälkeen. Tämä nopeuttaa palautumista raskaasta treenistä ja auttaa sinua lisäksi kehittämään liikkuvuuttasi. Kovaa treenaavan kannattaa sisällyttää kehonhuoltorutiineihinsa myös hierontaa ja putkirullausta. Myös kuntoliikkujan kannattaa kokeilla putkirullaa eli alkuperäiseltä nimeltään foam rolleria, jonka avulla kipeät ja kireät lihakset saa helposti rentoutettua.